Viltis surasti dar geresnį kandidatą, kai jau tokį turi, neretai būdinga perfekcionistams – maksimalistams, tiems, kurie nori pačio pačiausio iš visų galimų, įmanomų ir neįmanomų variantų. Jie nori turėti pasirinkimą. Ir kuo didesnį. Taip pat juos veda smalsumas, o gal yra kažkas geresnio? Juk turi būti!
Kokia čia dilema?
O gi ta, kad noras pamatyti ir išsirinkti kandidatą iš visų rinkoje esančių, gali būti tiesiog neįmanomas ir vedantis į nusivylimą.
Gerai, kalbėsime labai paprastai, kol įmonė sulaukusi gero, jiems tinkamo kandidato CV, pradeda svarstyti, o kokių dar kandidatų yra rinkoje, gal dar paieškokime, tą pačią minutę su dideliu pagreičiu lekia kandidato praradimo link.
CV-Online Recruitment vyr. personalo atrankų projektų specialistė Kristina Bolytė – Gintalienė griauna šį gajų HR mitą ir sako:
– Faktas, kad geras, aktyviai naujo darbo ieškantis kandidatas dalyvauja ne vienoje atrankoje ir kitose atrankose yra lygiai toks pats geras, geidžiamas darbuotojas, todėl, kol jūs svarstote, kiti su juo jau pasirašinėja darbo sutartį.
Kristina teigia, kad šiam mitui bujoti leidžia ir tai, kad kai įmonė naudojasi personalo atrankų bendrovės paslaugomis, labai dažnai klientas pameta pagrindinį tikslą – įsidarbinti gerą kandidatą, o vietoj to fokusą perkelia į sutarties elementus, pvz. kiek laiko bus atliekama atranka, kokiais etapais, koks tikėtinas kandidatų kiekis bus pristatytas ir t.t. Taip dėmesys nuklysta į laukimą, kol bus išpildytos visos sąlygos, nepaisant to, kad jau pirmomis dienomis buvo pristatytas TAS – geriausias kandidatas.
Tiesioginė kandidatų paieška
Ne paslaptis, kad gan dažnai tinkamiausi kandidatai randami vykdant aktyvią tiesioginę paiešką, o tai reiškia, kad kandidatas buvo surastas, prikalbintas, sudomintas ir pristatytas darbdaviui. Šiam kandidatui buvo „parduota“ pozicija. Jį jau domina pasiūlymas (nors dar vakar apie tai net negalvojo), bet taip pat tikisi, kad juo domisi ir potencialus darbdavys. Delsimas, šiuo atveju, blogas ženklas.
– Didžiausia rizika prarasti kandidatą yra būtent tais – kandidato „sumedžiojimo“ atvejais, kai žmogus aktyviai neieškojo, nesikreipė dėl konkretaus darbo, o buvo surastas ir prikalbintas, – pratęsia K. Bolytė-Gintalienė.
– Taip, suprantu, – sako Kristina, gal ir norėtųsi, kad pavyzdžiui, kandidato ryškiausios asmeninės savybės būtų šiek tiek kitokios, betgi žmogaus patirtys yra kaupiamos, kompetencijos ugdomos, asmeninės savybės gludinamos, todėl būtų naivu laukti idealiai pozicijai tinkamo kandidato, nes tokių gali ir neatsirasti. Pagrindinį dėmesį, renkantis kandidatą, patarčiau sutelkti į jo tinkamumą siūlomai pozicijai: turimas žinias, gebėjimą mokytis, norą dirbti šį darbą, – rekomenduoja Kristina.
Kandidato pasirinkimas
Įprastai, turintys noro ir motyvacijos dirbti juos dominantį darbą, turi daugiau ambicijų išsiugdyti, įgyti patirties. Kai žmogus labai nori, jis daugiau pasiekia ir labiau stengiasi. Todėl, nederėtų kliautis vien tik profesine kandidato patirtimi, reikėtų atsižvelgti ir į jo motyvaciją.
Anot K. Bolytės-Gintalienės, idealiu atveju, atsižvelgus į rinkos situaciją, su potencialiai tinkamu kandidatu, nuo to momento, kai gavote jo CV, susisiekti reikėtų tą pačią dieną ir kuo skubiau. Būna atvejų, kai specifinėms pozicijoms tinkamą kandidatą, su juo iš karto nesusisiekus, galima prarasti per kelias valandas, nes kita įmonė suskubo jam pateikti geresnį pasiūlymą.
O kaip dėl atlyginimo?
Pastebėta, kad kartais po bandymu „paieškokit dar“ slepiasi finansinės įmonės galimybės arba, kitaip pasakius, įmonei kandidatas tinka, tačiau ji negali sau leisti mokėti pageidaujamo atlygio arba organizacija tiesiog nori tokio pačio darbuotojom, bet pigiau. Taigi, neretai tinkamiausi kandidatai gali būti tiesiog per brangūs, o ieškodami sau tinkamo darbuotojo, darbdaviai pasitikrina, ar siūlo tikrai konkurencingą atlygį.
Kristinos patarimas:
– Jei randate tinkamą (pagal patirtį ir asmenines savybes) kandidatą – samdykite ir nelaukite, nes kartais pakanka ir 30 min., kad asmuo sutiktų su kitu pasiūlymu. Rinkoje nėra kvalifikuotųjų darbuotojų pertekliaus.
Greitos reakcijos renkantis kandidatą,
HR mitų griovėja – Kristina