Statistika rodo, jog studentai ir jauni specialistai yra labiau linkę keisti darbo vietas, įmones bei darbo pozicijas, tad darbdaviams išlaikyti jaunus darbuotojus tampa vis sunkiau. Požiūrį į darbą bei lūkesčius darbdaviams pakeitė ir pandemijos situacija. Įmonės, norėdamos pritraukti ir išlaikyti jaunus darbuotojus, turi pasitelkti įvairiapusius naudų paketus ir įsiklausyti į jų poreikius. Kokius (vadybinio) darbo aspektus labiausiai vertina jaunimas? Kaip studentai apibūdina svajonių darbovietę?
Atsakymų į šiuos klausimus buvo ieškoma CV-Online inicijuoto ir ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto studentų, vadovaujamų dėstytojos dr. Eglės Verseckaitės – Grzeskowiak, atlikto tyrimo metu.
2022 metų pavasarį anketinės apklausos ir interviu būdu buvo apklausti maždaug 300 trečio ir ketvirto kursų studentai bei studijas jau pabaigęs jaunimas (18-25 metų amžiaus). Su respondentais buvo diskutuota apie finansines ir nefinansines motyvacijos priemones, profesinio tobulėjimo galimybes, įmonės kultūrą bei kitus aspektus.
Kokius darbo aspektus labiausiai vertina jaunimas?
- Teisingas atlyginimas – 30,6 %
- Įmonės vidinė kultūra – 21%
- Augimo galimybės – 19,4 %
- Lankstumas – 11,3 %
- Pasitikėjimas ir savarankiškumas – 8,1 %
- Nefinansinės motyvacijos priemonės – 6,5 %
Jauniems žmonėms svarbus darbo lankstumas – kartu su nuolat tobulėjančiomis technologijomis, studentai greitai mokosi ir adaptuojasi, todėl prisitaikymo bei lankstumo tikisi ir iš darbdavio. Galimybė dirbti nuotoliniu ar hibridiniu būdu, lankstus darbo grafikas, darbo derinimas su papildomomis veiklomis yra svarbus kriterijus renkantis darbo vietą.
Dažnas studentas pabrėžia savarankiškumo, tiesioginio vadovo pasitikėjimo svarbą, kuris leidžia tobulėti, auginti savo kompetencijas ir pritaikyti turimus įgūdžius. Jauniems žmonėms svarbios tobulėjimo įmonės viduje galimybės, susidedančios iš dalinimosi patirtimi, vidinių bei išorinių mokymų, kvalifikacijos kėlimo kursų, paaukštinimo pareigose. Profesinio augimo metu įgyjamos kompetencijos studentams svarbios tiek dirbant toje pačioje darbovietėje, tiek keičiant darbą.
Kalbant apie atlygį ir motyvaciją, jaunimas, kaip pagrindinę darbo keitimo priežastį, neretai įvardija per mažą atlyginimą, todėl vertinimo ieško kitur. Tačiau kalbant apie tobulą darbą, ne ką mažiau nei finansinis atlygis svarbus ir papildomų naudų paketas, kurį įmonė siūlo naujiems ir esamiems darbuotojams.
Labiausiai motyvuojančios nefinansinės priemonės:
- Techninė įranga (kompiuteris, telefonas)
- Šiuolaikiškas ofisas ir parkavimo vieta
- Sporto klubo abonementas ar kitoks sveikatos paketas
- Maitinimas (užkandžiai, gėrimai, pietūs įmonėje)
- Automobilis ir kuro išlaidų kompensavimas
- Sveikatos draudimas
- Mokymai ir kursai
Itin svarbi ir darbo kultūra – studentai itin vertina palaikantį, atvirą ir padrąsinantį kolektyvą, draugišką bendravimo toną. Aplinka, kurioje gali jaustis drąsiai ir užtikrintai, gauni darbo komandoje patarimų, skatina jaunus žmones labiau įsitraukti į bendro tikslo siekimą. Tokie aspektai, kaip darbo įvairovė bei naujovės, yra svarbūs daugiau nei 60 procentų apklaustųjų. Taip pat svarbus ir vertybių sutapimas, bendros vizijos matymas, prisidedantis prie ryšio kūrimo ir atsiskleidimo įmonės viduje. Tyrimo metu studentai įvardijo, jog atvirumas, pagarba, augimas, komunikabilumas, tolerantiškumas, skaidrumas bei atsakingumas yra vertybės, kurių ieško rinkdamiesi naują darbovietę.
Tyrimo duomenimis, svarbi ir fizinė darbo vieta. Vertinamas savo kabineto ar atskiros erdvės turėjimas, kuris suteikia reikšmingumo ir įvertinimo jausmą, taip pat svarbios ir skirtingos erdvės ofise, tokios kaip poilsio kambarys, virtuvėlė, atviros susitikimų erdvės. Įmonė, kurioje pasirūpinta visais darbuotojo poreikiais, tokiais kaip ergonomiška kėdė ir erdvi darbo vieta, biliardas ar kompiuteriniai žaidimai poilsiui, užkandžiai, patogi infrastruktūra, tikrai neliks neįvertinta jaunų specialistų.
Tyrimo metu paaiškėjo, jog jauni žmonės dažnai siekia nemonotoniško, lankstaus darbo, yra linkę palankiai vertinti aiškiai apibrėžtas užduotis, nuotolinio darbo galimybes, savarankiškumą ir augimo galimybes. Šie žmonės vertina atvirus ir šiltus santykius su bendradarbiais, didelę reikšmę suteikia organizacijos mikroklimatui, taip pat tikisi įvairialypio nefinansinių naudų paketo. Darbo rinkos situacijai besikeičiant ir kovoms dėl darbuotojų intensyvėjant, darbdaviai turi dar stipriau įsiklausyti į jaunų žmonių poreikius ir prioritetus.