Naktinio darbo ypatumai

naktinio darbo

Egzistuoja daugybė profesijų, kuriose darbas turi vykti nuolat ir nepertraukiamai, nepriklausomai nuo to, koks paros laikas. Be medikų, policijos, ugniagesių, avarinių tarnybų, krovinių pervežėjų, taksi darbuotojų ir kitų naktį dirbančių specialistų sutriktų kasdienis žmonių gyvenimas.

Naktinio darbo pasiūlymų apstu darbo paieškos portale www.dirbam.lt. Tokie darbuotojai ypatingai reikalingi gamyboje, viešbučių sektoriuje, transporto/ logistikos, medicinos, gelbėjimo/apsaugos srityse. Tačiau svarbu paminėti, kad naktinį darbą dirbti gali ne visi, tad svarbu įsivertinti savo galimybes ir susipažinti su naktinio darbo ypatumais.

Naktinio darbo apribojimai

Naktinis darbas prasideda nuo 22val. iki 6val. ryto. Jei darbuotojui tenka dirbti bent 3 valandas nakties laikotarpiu, toks darbuotojas jau yra laikomas dirbančiu naktinį darbą. Dirbant naktinėje pamainoje ar bent valandą nuo 22val. iki 23val. apmokama 1,5 karto daugiau, tačiau jei dirbate tik valandą ar dvi, toks darbas naktiniu nėra laikomas. Kas gali dirbti naktinį darbą? Pagal įstatymus naktinio darbo dirbti negali asmenys iki 18 metų. Nėščios, neseniai pagimdžiusios arba krūtimi maitinančios moterys naktinį darbą dirbti gali, tačiau reikalingas jų sutikimas. Jeigu darbuotojos naktį dirbti nesutinka ar pateikia pažymą, privalo būti perkeltos į dieninę pamainą. Tačiau, jeigu dėl tam tikrų priežasčių į dieninę pamainą darbuotojų perkelti neįmanoma, turi būti suteiktos atostogos iki nėštumo, gimdymo arba vaiko priežiūros atostogos, kol sueis vieneri metai. Neįgalieji naktį dirbti gali, jeigu sutinka patys ir to nedraudžia jų sveikatos priežiūros įstaigos išvada.

Prenumeruokite jums tinkamus darbo pasiūlymus

Teigiami naktinio darbo faktoriai

Pirmiausia, kaip teigiamą naktinio darbo aspektą galima įvardinti 1,5 karto didesnį atlyginimą. Natūralu, kad visi nori užsidirbti, kartais dėl to tenka padirbėti ir papildomai. Tarkime, dirbate slenkančiu grafiku ir turite daug laisvo laiko, kurį galite išnaudoti produktyviau bei prisidurti prie pagrindinio atlyginimo. Naktinį darbą derinti lengva, nes jis nesikerta su dieniniu, tačiau apsvarstykite ar pakaks poilsio. Taip pat naktinis darbas – puiki galimybė studentams, kurie nuolat jaučia pinigų stygių. Dažnai paskaitos prasideda ne nuo ankstyvo ryto, vyksta ne kiekvieną dieną, taip pat yra laisvi savaitgaliai. Kodėl laisvo laiko neišnaudojus produktyviau? Juk dažnai norisi išeiti į miestą pasilinksminti, nusipirkti gražesnį drabužį ar pakeisti vos veikiantį mobilųjį nauju. Puiki proga užsidirbti 1,5 karto daugiau, nei dirbant dieninį darbą. Tačiau pasvarstykite, ar liks laiko mokslams ir miegui.

Transporto, logistikos ar pavežėjimo srityse naktį darbas paprastai būna ramesnis. Darbas, kuriame didžiąją laiko dalį reikia praleisti kelyje ramiausias naktį, dėl mažesnio kiekio mašinų, pėsčiųjų ar dviračių. Mažesnė tikimybė patekti į avariją, kuomet nakties metu dėl nuovargio sulėtėja reakcija. Taip pat naktį nebūna didelių kamščių, todėl pasiekti kelionės tikslą galite daug greičiau. Pavežėjimo paslaugas teikiantys asmenys dirbdami naktį gauna didesnį tarifą už kiekvieną įsėdusį keleivį, todėl naktį galima uždirbti daugiau. Viešbučių, avarinių tarnybų, apsaugos srityse dirbantys asmenys dažniausiai naktį dirba neintensyviai, atlieka budinčio vaidmenį. Tai taip pat galima įvardinti, kaip pliusą, nes darbo sąlyginai mažiau, o atlyginimas yra didesnis nei dirbant dieniniu tarifu.

naktinio darbo

Neigiami naktinio darbo faktoriai

Naktinis darbas turi nemažai minusų. Mokslininkai ir medikai vieningai sutaria, kad naktinis darbas kenkia sveikatai. Žmogus taip jau sukurtas, kad dieną būtų aktyvus, o naktį miegotų. Tad kaip vieną iš didžiausių naktinio darbo minusų galima įvardinti miego sutrikimus. Prieš prasidedant naktinei pamainai retas kuris gali užmigti dieną, todėl į darbą eina tinkamai nepailsėjęs. O grįžus po naktinių pamainų norisi miegoti, tačiau trukdo kaimynų skleidžiamas triukšmas, pravažiuojančios mašinos ar šalia namų esančiame darželyje klykaujantys vaikai. Dėl miego režimo išsibalansavimo gali pradėti augti svoris, atsirasti migreninio pobūdžio galvos skausmai, kyla tikimybė susirgti II-ojo tipo diabetu. Jei darbas reikalauja greičio, tikslumo, susikaupimo, o jūs tinkamai nepailsėjote, labai tikėtina, kad pridarysite klaidų, kurių kaina gali tapti papeikimas ar net atleidimas iš darbo.

Nervingumas, pyktis, jautrumas – jausmai, kurie gali iššaukti konfliktines situacijas bendraujant su kolegomis ar vadovais. Ne taip pasakytas žodis ir jūs įsiplieskiate kaip degtukas, visko taip palikti nereikėtų. Vertėtų ieškoti problemos sprendimo būdų, pasikalbėti su artimaisiais, jei yra galimybė pamėginti pereiti į dieninę pamainą, stebėti situacijos pokyčius. Jei pyktis ar nervingumas nemažėja, kreiptis pagalbos į specialistus. Nuolatinė nervinė įtampa gali turėti neigiamų pasekmių jūsų psichologinei sveikatai, karjerai, santykiams.

Patarimai, kurie padės geriau jaustis dirbant naktinį darbą.

  1. Mankštinkitės. Jei jūsų darbas nereikalauja daug judėjimo, yra sėdimas arba stovimas, nepamirškite kasdienės mankštos, ji gali padėti pagerinti ne tik fizinę, bet ir psichologinę sveikatą, sumažinti įtampą, pagerinti nuotaiką, sumažinti polinkį į depresiją ir t.t. Po naktinės pamainos bėgioti ar eiti į sporto klubą norės tikrai ne kiekvienas. Tačiau galite rinktis ramesnį fizinį aktyvumą, pvz.: jogą, pasivaikščiojimą greta namų esančiame miškelyje, pilatesą, padaryti bazinius tempimo pratimus.
  • Sveikai maitinkitės. Dirbant naktinį darbą miego dažnai būna per mažai, o tai skatina apetitą ir svorio augimą. Svarbu prižiūrėti savo mitybą, vengti pusgaminių, greito maisto. Pasirūpinkite maistu iš anksto, jį galite užsišaldyti nedidelėmis porcijomis, vietoj saldumynų rinkitės vaisius, valgykite daug ląstelienos turintį maistą.
  • Išnaudokite pertraukėlių laiką. Naktinį darbą atliekantys žmonės neturėtų dirbti ilgiau negu 8 val. per parą. Jei darbo diena ilgesnė nei 6 val. turėtų būti suteikiama bent 20 min. pertrauka. Atliekant darbą, kuriame daug kenksmingų faktorių pertraukėlės turėtų būti dažnesnės. Prieš pradėdami dirbti naktinį darbą, atidžiai susipažinkite su darbo sutartimi.
  • Stenkitės išsimiegoti. Gerai išsimiegoti dirbant naktinį darbą yra būtina. Prieš miegą išgerkite mėtų, ramunėlių ar kitos mėgstamos arbatos. Susikurkite sau palankią aplinką miegui, gerai užsitamsinkite kambarį, naudokite miego kaukę, ausų kamštukus, galbūt padės raminanti muzika, sukurta specialiai tam, kad žmonės greičiau užmigtų. Prieš miegą pasistenkite nesinaudoti išmaniuoju, nežiūrėkite televizoriaus.

Darbo rinkos galimybės

Naktinis darbas didelės žalos jūsų fizinei ir psichologinei sveikatai nepadarys, jei dirbsite laikinai, tačiau jei tokiame darbe liksite 10 ar daugiau metų, tai be abejonės neigiamai atsilieps ne tik jūsų organizmui, bet ir santykiams su artimaisiais. Pasvarstykite, ar gyvendami naktiniu režimu nepramiegosite gražiausių saulėtų dienų, ar vaikams, sutuoktiniui, tėvams, draugams parodysite pakankamai dėmesio. Ar verta dėl pinigų aukoti sveikatą?

Autorė: Laura Mačiūnaitė, Vilniaus kolegijos studentė, CV-Online praktikantė

Dalintis su kitais